Dukketeater Svantevit

Image

Den artificielle have


Forestillingen havde premiere på Slottet i Carlsbergbyen på Vesterbro den 20. februar 2014.
Uforudsigelig skønhed og galoperende ekspressivitet. - moderne lyrik i samspil med jazztrommeslager og dukketeater.
Dukketeater Svantevit og Jazztrommeslager Kresten Osgood iscenesætter digte af Lars Skinnebach og Lars Frost i forestillingen ”Den Artificielle Have” - Et first-mover-projekt, der kombinerer moderne dansk lyrik og musik med raffineret dukkespil for voksne.
"Vi ønsker os uforudsigelig skønhed og galoperende ekspressivitet" - sådan siger Kresten Osgood om dukketeaterforestillingen Den Artificielle Have, hvor alle kunstarter mødes som ligemænd på scenen.
Lars Skinnebach og Lars Frost har skrevet digtene direkte til forestillingen, der kan ses som en appetitvækker til moderne lyrik. Her bliver digte sat i scene og formidlet af dukker, musik og reallyde i en abstrakt scenografi, der understøtter en berusende fornemmelse af at være udenfor tid og sted.
Eksistentiel scenekunst. Den artificielle Have er et intenst, og sanseberigende kammerspil.
Publikum møder to par - "Dana og Timo",- og "Han og Hun", i samtaler, der både svinger sig op mellem stjernerne og ned i hverdagens trivialiteter. Trommer, violin, keyboard, kobjælder og raslende blade går i samspil med ord, tonefald, bevægelser, lys og farver. Kunstnerne skaber et univers af skiftende stemninger og følelser og rejser nogle af livets store spørgsmål: Hvem var vi? Hvem er vi? Hvem bliver vi?
Det er dukkespiller Sven Haarder og musiker og dukkemager Christina Meisl – duoen i Dukketeater Svantevit - som står bag projektet.
"For os har det været en helt ny måde at arbejde på," forklarer de. Både det, at få andre til at skrive tekster og at arbejde så tæt sammen med en tredje musiker, er nyt. Kresten Osgood har været med i projektet fra begyndelsen, både som idémand og musiker på scenen. Han kommer med nogle klange og nye indfald."
Kresten Osgoods indgang til samarbejdet er en fascination af Svantevits scenekunst. "Jeg har været fan af deres kunst i lang tid. Jeg synes, det er en helt særlig niche, de har lavet indenfor moderne voksen dukketeater, og jeg havde en ide´ om, at det kunne kombineres med min måde at spille trommer på."
Dukkerne sætter fantasien i sving.
De fire teaterdukker i Den artificielle have er skabt af Christina Meisl. De ligner os mennesker, men i en fortolket udgave, som i et maleri eller en skulptur. Det er så op til publikum at digte videre på figurerne - at blive medspiller i stykket ved at aktivere fantasien.
Dukkerne ses i fuld figur på scenen i samspil med Sven Haarder, som her står frem som en tredje skuespiller i forestillingen med en dukke på hver hånd.
På scenen: Kresten Osgood: Trommer, keyboard m.m.
Christina Meisl: Violin.
Sven Haarder: Dukkefører.


Image

Mozart


Forestillingen havde premiere i 2006 i anledningen af 250 året for komponistens fødsel.
Forestillingen ”Mozart” er en musikalsk dukketeaterforestilling om Mozarts liv.
Forestillingen kan ses af børn fra 5 - 6 år, men er lige så spændende for unge og voksne - forældre eller bedsteforældre.
I forestillingen medvirker dukkespiller Sven Haarder og klassisk violinist Christina Meisl.
Fortælleren er Constanze, Mozarts hustru, som efter at have overlevet Mozart i en menneskealder tager sig for at samle alle dokumenterne, noder og breve, for at fortælle historien om sin Mozart.
Samtidigt opleves her Mozarts musikalske dybde og Mozarts fantastiske livsforløb.
De talrige musikcitater fordyber historien og Wolfgang bliver autentisk og nærværende.
Forestillingens første halvdel, som varer 45 minutter, kan nydes som en afsluttet fortælling om Mozarts barndom.
Det anbefales at børn fra 5 til 9 år nøjes med at se denne del.
I 2. halvdel, som henvender sig til voksne og børn fra 9 år, frigør Mozart sig fra Ærkebiskoppen i Salzburg og flytter til Wien. Han fejrer store triumfer under enorm arbejdsiver, men forholdet til far Leopold slår gnister.
Anden del varer 35 minutter.

Fyens Stiftstidende skrev om forestillingen:
Mozart er tre år og har hovedet fuldt af melodier. Så mange, at han med pen og blæk tværer dem ud over gulv, vægge og det fine klaver.
Først bliver faderen sur, men da han læser blækprikkerne og stregerne, opdager han, at det er noder, sønnen skriver. Og ikke nok med det, Leopold Mozart opdager, at drengen, Wolfgang Amadeus, er et vidunderbarn.
Dukketeatret Svantevit er ikke bange for at udfordre børn med en historie, der bevæger sig næsten omstændeligt fremad og til overflod er forsynet med mange ordløse pauser, hvor Mozarts musik folder sig ud. Og det vidunderlige er, at projektet lykkes.
Jeg så forestillingen sammen med en flok andenklasser, og jeg beundrer den ro og sitrende lytten, som børnene lagde for dagen.
Magisk oplevelse.
Men Svantevit forstår også at gøre teateroplevelsen magisk. Fra dukkeførernes præsentation af dukkerne og til den afsluttende spørgerunde bliver børnene taget alvorligt.
Det samme bliver historien om Mozarts opvækst fra hårdtarbejdende barnestjerne til selvbevidst ung mand med udlængsel. Konflikterne mellem far og søn løses gesvindt. Til at begynde med er det især tanken om økonomisk vinding, der får Leopold til at forcere sønnens karriere, men siden lærer han at lade talentet gå forud for indtjeningen.
Med mange rimede replikker, en sirlig scenografi, fantasifuldt skyggespil og enkle lyseffekter bringer Svantevit også tempo og latter ind i forestillingen.
Mozarts halve liv fortalt på 45 minutter kan naturligvis kun blive en flig af sandheden, men Svantevit formåede at pirre min nysgerrighed.


Image

Pust


"Pust" er en åben dukketeaterforestilling, der inddrager kirkens rum og akustik som medspiller i en musikalsk og poetisk rejse gennem det gamle og det nye testamente.
I forestillingen møder vi pigen Gerda, der stiller nogle af de spørgsmål, som dukker op hos et moderne barn, der kommer ind i kirken. Gerda møder en underfundig herre, der bor i kirken.
Han kender svarene og svarene bliver til dramatik.
Vi henvender os til aldersgruppen 4 til 104 år (bemærk særversion, se nedenfor).
Svantevit puster liv i de gamle fortællinger - fra skabelse til pinse.
”Pust” handler om det hele, - om det livgivende pust, om forholdet mellem Gud og menneskene og Guds geniale plan.
Dukketeater Svantevit sætter påske og pinsebegivenhederne ind som højdepunkter i en dramaturgi, der starter ved Adam, Eva, Kain, Abel, Noah, – Jesus, Helligånd. (Helmuth).
Med skiftende dukkespilteknikker og soloviolin etableres en poetisk og sammenhængende fremstilling, der sætter påsken og pinsens begivenheder i perspektiv.
Midlerne er den udtryksfulde sammenfletning af levende musik, humor og fortryllende billeder, som er blevet Dukketeater Svantevits særkende og som indbragte teatret ”Den Fynske Kulturpris” 2010 for forestillingen ”Noahs Ark”.


Image

Noahs ark


Dukketeater Svantevit fortæller med poetisk kraft, humor og musik fortællingen om en ældgammel knark, der redder sig selv og én dyrefamilie af hver slags. Om Gud der bliver så vred på menneskene, at han vil udslette dem og vaske jorden ren og fin for at begynde forfra, starte på en frisk.
Det er historien om klimaforandringer ved tidernes begyndelse.
Forestillingen kan opleves nutidigt, vedkommende og klimaaktuel, eller som bibelhistorie, - fængslende fortalt med usædvanlige midler.
Dukkespil, skyggespil og musik smelter sammen i fortryllende illusion, danner en helt anden verden, - eller er det en forunderlig spejling af noget bekendt?
En tiltrængt fortælling om en mand, der står overfor en umulig opgave.
Noah tager opgaven på sig, - og handler.
Forestillingen giver en fin anledning til at bearbejde den ”klima-atmosfære”, som præger den virkelighed, vi befinder os i.
Med forestillingen skaber Dukketeatret Svantevit billeder af et liv, af en verden, der er noget værd.
Værd at kæmpe for.
Se forestillingen med dine børn og dine forældre. ”Noahs Ark” er for alle.
Forestillingen modtog hæder i form af den ”Fynske Kulturpris” i 2010


Image

Juleevangeliet


Den smukke og enkle historie om det ”der skete i de dage”.
Begivenhederne iscenesættes stemningsfuldt i teatrets poetiske fortællerum.
Levende dukker og levende violin, humor, magi og dramatik.Sammen med Josef og Maria rejser vi igennem en varm og billedrig fortælling.
Dukketeater Svantevit skaber et kraftfuldt poetisk univers, der åbner for juleglæden.


Image

Peters jul


En virtuos, musikalsk og gakket Jule-Dokumentar om Danmarks mest berømte jule-dreng. Hvad blev der af ham? Hvor er han nu, - den Peter, der glædede sig i denne tid og så på julesneen hvid? Få svaret i denne poetisk, hyggelige og rablende julegak, om julens bedste og værste sider.En virtuos, musikalsk og gakket Jule-Dokumentar om Danmarks mest berømte jule-dreng. Hvad blev der af ham? Hvor er han nu, - den Peter, der glædede sig i denne tid og så på julesneen hvid? Få svaret i denne poetisk, hyggelige og rablende julegak, om julens bedste og værste sider. Det er for voksne, unge og børn.
Mød Peter fra Peters Jul, - ja han findes og står nu spil-levende og voksen foran publikum. Og efter den opvækst kan det ikke undre: Peter har forstand på Jul. For som han selv siger: "Jeg er uden tvivl det menneske i hele Danmark, der har mest forstand på jul. Jeg ved alt om det der"
Peters påstande understøttes omhyggeligt af et eventyrligt strygerensemble, der spiller så julehumøret bobler.


Image

Prinsessen på ærten


Svantevit Dukkemageri har skabt en portrætfigur, som bærer hovedrollen i rækken af forestillinger.
En nærværende H.C. Andersen i form af en næsten naturlig stor, naturalistisk figur, der holder sig tæt til dukkespilleren, - som er synlig, og låner ben, fødder og arm ud til figuren.
Vi lader digteren, skabe den første kontakt, komme til orde og anslå den poetisk, stærke vibration, der er så kendetegnende for hans digtekunst.
H. C. Andersen fortæller lyslevende, autentisk, - han er venlig, vild, vred, glad, sjov, barnlig, stærk, anderledes og skrøbelig.
Figuren ankommer til salen, skolen, rummet – kommenterer forskelligt - løst og fast som han ser – fortæller om sig, hvor han kommer fra, hvad han tænker - tager venlig kontakt til publikum.– for så via associationer at lade eventyret om Prinsessen på Ærten opstå.
Med dukker og ideer, som han finder i sin rejsekuffert fortæller han medrivende, humoristisk, inderligt og vedkommende, eventyret om Prinsessen på Ærten.
I et poetisk dukkeunivers, med levende violinspil skabes en humoristisk, magisk og autentisk oplevelse.